Konsumenckie wiem jak

Czy powinniśmy obawiać się banków?

Banki spotykamy na naszej drodze codziennie. Mijamy na ulicy ich eleganckie oddziały, korzystamy z bankomatów, odwiedzamy ich serwisy internetowe, czytamy o nich w gazetach. Banki należą do najważniejszych instytucji finansowych w gospodarce. Prowadzą działalność zarobkową polegającą na udzielaniu kredytów i pożyczek podmiotom, które potrzebują finansowania na różne cele (zarówno osobom, jak i przedsiębiorstwom czy nawet organizacjom pozarządowym).

Czytaj więcej...

Coś, co zjada nam oszczędności

Ktoś by mógł zapytać się, co to takiego? Co to za "zwierz"? Czy to prawda, że banknot warty dziś 10 złotych, za rok będzie realnie warty już na przykład tylko 9,50 złotych? Tak, to prawda, a to dlatego, że mamy do czynienia ze zjawiskiem inflacji, na którą baczną uwagę zwracają ekonomiści, ale powinni się jej przyglądać również zwykli konsumenci.

Czytaj więcej...

Karty płatnicze i kredytowe

Korzystanie z karty kredytowej ma wiele plusów. Dzięki niej możesz zastosować bardzo dobrą strategię finansowania swoich wydatków. Wymagać ona będzie od ciebie trochę planowania i samodyscypliny, ale w długim terminie może przynosić znaczące oszczędności. Pod warunkiem, że będziesz racjonalnie używać karty płatniczej /kredytowej i spłacać zadłużenie w terminie.

Czytaj więcej...

Konto w banku

W powszechnej świadomości symbolem oszczędzania stała się świnka skarbonka. Jednak gdy przyjrzeć jej się bliżej, jest to co najwyżej sposób, jak zamrozić cenne środki, które umieszczone np. na lokacie mogłyby nie tylko biernie leżakować, ale również dodatkowo zarabiać. Warto spojrzeć na problem oszczędzania nowym (nowoczesnym) okiem.   

Czytaj więcej...

Bezpieczne e-finanse

Korzystając z komputerów pewnie nie raz zdarzyły wam się przygody z niezachowaniem bezpieczeństwa w dostępie do poczty elektronicznej. Przez pomyłkę udostępniliście komuś hasło i potem otrzymywaliście może „głupie“ maile. Z korzystaniem z konta bankowego w Internecie jest podobnie – w żaden sposób nie udostępniajcie nikomu hasła do waszego konta!

Czytaj więcej...

 

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy jest najważniejszym uprawnieniem konsumenta; przysługuje ono w ciągu 14 dni od podpisania umowy. Można z niego skorzystać składając pisemnie stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba podawać powodów odstąpienia. Uwaga, są pewne wyjątki od tej zasady!

 

Rzecznik konsumentów

Rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych porad i informacji prawnych, broni interesów konsumentów, podejmuje w ich imieniu interwencje, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową oraz w ich prowadzeniu. Rzecznik konsumentów może wystąpić do przedsiębiorcy w przypadku podejrzeń o stosowanie niedozwolonych czy nieuczciwych praktyk rynkowych, a przedsiębiorca jest zobowiązany (pod groźbą kary grzywny) udzielić mu wyjaśnień i informacji oraz ustosunkować się do uwag i opinii rzecznika. Rzecznik jest zatrudniony w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta. Więcej na stronie UOKIK.

 

Wzory pism

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na swoich stronach umieszcza wzory pism, z których mogą skorzystać konsumenci dochodzący swoich praw. Skorzystaj z wzorów.

 

Zmiana prawa

Przeczytaj o nowych uprawnieniach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w obszarze ochrony konsumentów po 17.04.2016. Więcej na stronach UOKIK.

 

Sprawdź umowę

W umowach, które zawierają konsumenci z przedsiębiorcami, mogą znajdować się tzw. klauzule abuzywne, czyli naruszające prawa konsumenta. Dowiedz się o nich więcej.

 

Opieka merytoryczna